Henčov a Heroltice

Úvod Místa v blízkém okolíHenčov a Heroltice

Hezká cesta do HHospoda U Klempířeenčova je po modré turistické značce z údolí řeky od Helenína. Po výstupu lesní roklí je po pravé straně v lese před obcí zámeček, který nechal postavit pro správce svého velkostatku v Henčově továrník Karel Löw. V současnosti ho využívají státní lesy. Na začátku obce pak uvidíte to, co z velkostatku zbylo. Pokud zahnete z centra obce po silničce doprava dolů údolím, dojdete k lokalitě Hůlová, kde je směrem k Malému Beranovu historický Holův mlýn (jak se nyní nazývá). V letní sezóně je zde otevřena příjemná restaurace.

Budete-li pokračovat v Henčově po modré značce, uvidíte za vesnicí dvě významná místa, která se Jihlavákům většinou vybaví, když se řekne Henčov. Nalevo letiště a napravo skládku odpadků.
Modrá značka pokračuje rovně přes louku do lesa a dál lesem směrem k dálnici a do Rytířska. Pokud před lesem zahnete doleva, můžete dojít na letiště (respektive už jdete okolo něj). Letiště vzniklo a začalo fungovat v roce 1947; bývají zde každoročně zajímavé a hojně navštěvované letecké dny (jděte na ně raději pěšky, protože autem, vzhledem k jejich množství při této akci, to je opravdu náročné). Přes letiště nebo lesní cestou za Aeroklubem můžete dojít k silnici z Jihlavy do Polné. Zde je osada Švábka a kousek za ní už obec Heroltice, která, stejně jako Henčov, patří k Jihlavě. Nelze zde minout Hospodu U Klempíře (na fotografii), krásně propracovanou „středověkou“ krčmu, která rozhodně stojí za návštěvu. Otevřeno je však až od páté odpoledne, tak s tím počítejte. Procházku je nejlépe ukončit cestou po úzké asfaltce podél Zlatého potoka, přes Karlův les a pak okolo firmy Bosch do Pávova na MHD. Nebojte se toho – z Helenína do Pávova po uvedené trase je to asi osm kilometrů.Krajina u Henčova Letiště Henčov